ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

درس اول (ستایش خدا)                          صفحه  3

1-به نام نقش بند...:به نام خداوندی که نقاش عالم خاکی و روشنی بخش زیبا رویان آسمان هاست.

2-خداوندی...:فرمان روایی که هیچ نقصی در پادشاهی او نیست.

3-نه در ایوان...:نه وهم و خیال اجازه ورود به پدشگاه او را داردو نه عقل توان درک دلیل کارهای او را .

4-کسی با او...:خداوندهیچ شریک و همتایی ندارد و همواره به بندگان خود کمک و یاری می کند ،همه ی موجودات فانی هستند ولی خداوند همواره باقی خواهد ماند.

5-قدیمی...:خداوند ازلی وابدی است،برای آفرینش او زمان آغازی وجود ندارد وهیچگاه هم نمی توان برای او پایانی در نظر گرفت.

6-قمر...:به ماه

 

 

 

 

 

         

 

       

 

 

                                                    



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393برچسب:ا معانی ادبیات تخصصی3انسان,, :: 15:12 :: توسط : زرین

درس21انسانی و19عمومی

1-دو مورد از مراجع اصلی درامر تحقیق را نام ببرید.(دی90)

2-دو مرجع دیداری وشنیداری نام ببرید.(شهریور91)

3- نامه ی دانشوران،جز  کدام یک از منابع زیر به شمار می رود؟(خرداد91)

4-توضیح زیر در مورد کدام منبع دیداری وشنیداری است؟(خرداد91)

"این منبع با ظرفیت گسترده ی ذخیره سازی قادر است اطلاعات زیادی را بر روی یک صفحه ی کوچک ضبط کند."

5-نام فرایند واجی را در واژه های "شب پره –شپره "و"برافتاد-برفتاد"بنویسید.(ش91)

6-با توجه به منابع تحقیق به سوالات پاسخ دهید(خرداد90)

الف)اگربخواهیم به متن مقالات در یک تحقیق دسترسی پیدا کنیم از کدام منبع فرعی استفاده می کنیم ؟

ب)اطلس های جغرافیایی جزو کدام یک از مراجع تحقیق به شمار می آیند؟

7-کدام یک از منابع مقابل فرعی است ؟ (شهریور90)      الف)نمایه              ب)اطلس ها

8-در سال های اخیر آن چه بیش از همه بر روند تحقیقات تاثیر گذاشته است،چیست؟ونامه ی دانشوران جز ؛ کدام یک ازمنابع تحقیق است ؟(ش90)

9-نام دو مورد از مراجع اصلی تحقیق را بنویسید.(دی89)

10-یک دایره المعارف تخصصی مربوط به ادبیات و علوم انسانی با نام نویسنده ی آن بنویسید.(خرداد89)

11-ایرج افشار "فهرست مقالات فارسی "را به چه شیوه ای تنظیم کرده است ؟چرا این اثر یک "منبع فرعی "به شمار می آید ؟(شهریور89)

12-دو مورد از ویژگی های دایره المعارف فارسی را بنویسید.(دی88)

13-از میان موارد زیر،مراجع فرعی را جدا کرده و در پاسخ نامه بنویسید.(خرداد88)

الف)سرگذشت نامه ها         ب)کتاب شناسی ها       ج)چکیده ها                 

14-به مجموعه ای که شامل همه ی رشته های انسانی یا رشته ای معین باشد ،چه می گویند ؟(خرداد88)

15-موضوع کتاب "مجمع الفصحا "اثر "رضا قلی خان هدایت "........است در مرجع شناسی به چنین اثری .....می گویند.(شهریور88)

16-یک نمونه دایره المعارف چند دانشی نام ببرید.(ش88)

17-به عنوان ماهنامه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،فهرست کامل مقالات و کتاب های تازه را در آن منتشر می کند،چیست ؟(دی87)

18-به مجموعه ای که شامل همه ی رشته های دانش انسانی یا رشته یی معین باشد چه می گویند ؟(دی87)

19-دو مورد از مراجع تحقیق دیداری و شنیداری را نام ببرید.(خرداد87)

20-از مراجع تحقیق نوشتاری غیرچاپی دو مورد نام ببرید.(شهریور87)

 



ردیف

 

زبان فارسی پیش   دروس14تا18

ابیات زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید :

 

1-اگر پای در دامن آری چو کوه            سرت زاسمان بگذرد در شکوه

 

2-صدف وار گوهرشناسان راز             دهن جز به لولو نکردند باز

 

3-صد انداختی تیر و هر صد خطاست       اگر هوشمندی یک انداز و راست

 

4-چرا گوید آن چیز در خفیه مرد             که گر فاش گردد شود روی زرد

 

5-درون دلت شهربند است راز                  نگر تا نبیند در شهر باز

 

6-از آن مرد دانا دهان دوخته است          که بیند که شمع از زبان سوخته است

 

7-نباید سخن گفت ناساخته               نشاید بریدن نینداخته

 

8-کم آواز هرگز نبینی خجل          جوی مشک بهتر که یا توده گل

 

-  معادل مثل" گزنکرده پاره کردن " در کدام بیت دیده می شود/

 

-          در ابیات بالا دو نماد خاموشی را مشخص کنید.

 

-          مفهوم "کم گوی و گزیده گوی چون در" در کدام بیت دیده می شود؟

 

-          ابیات بالا از کدام نوع شعر تعلیمی است؟

 

-          کنایه ها و استعاره های  به کار رفته در ابیات بالا را پیدا کنید ومفهوم آن ها را بنویسید.

 

................................................................................................................................

 

در مصراع " گفت جرم راه رفتن نسیت/  ره هموار نیست " نا همواری راه به کدام مساله ی اجتماعی دلالت می کند؟

 

عبارت " گفت دیناری بده پنهان و خود را وا رهان" به کدام پدیده ی اجتماعی زمان اشاره دارد؟

 

-          ایهام و کنایه به کار رفته در بیت " گفت : آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه  گفت: در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست " را مشخص کنید

 

-          در دیوان پروین از248 قطعه ..........شعر حالت منظره دارد.

 

-          بوستان یا ........در سال.........  بر وزن.......... در ........باب نوشته شد

 

-          عبارت های زیر را معنی کنید :

 

-          آن روز که من سر چوب پاره سرخ کنم تو جامه ی اهل صورت پوشی

 

-          یا بابکر دست برنه که ما قصد کاری عظیم کردیم .

         

 

             

نمره

 



 ادامه ی مبحث دگرگونی های هجایی

قبض

تبدیل سومین هجای مفاعیلن(u- - - ) و فعولن (u - - )به کوتاه را قبض واین دو پایه را پس از قبض ، مقبوض می گویند.

در مفاعیلن(u- - - ) (u- u- )" مفاعلن"  مقبوض "مفاعیلن" است.

در فعولن (u - - ) (u - u )" فعول "مقبوض" فعولن "است.

شکل

تبدیل هجای اول و آخر فاعلاتن ( - u - - )  رابه کوتاه شکل و این پایه را پس از شکل مشکول می گویند .  

                                                 فعلات(u u-u)مشکول فاعلاتن ( - u - - )است.

 



ادامه ی بحث عروض

طی

تبدیل هجای بلند دوم را به کوتاه ، "طی" و بحری را که طی در آن انجام گرفته مطوی می گویند.

طی در دو پایه ی مستفعلن ( - - u - ) و مفعولات (- - -  u) می تواند روی دهد .

در مستفعلن ( - - u - ) "مفتعلن " (- u u - ) مطوی شده ی  "مستفعلن " است. و در مفعولات (- - -  u)                           " فاعلات "  (- u – u)مطوی شده ی " مفعولات " است.

کف

تبدیل هجای بلند  پایانی را به کوتاه ، "کف" و بحری  راکه کف در آن صورت گرفته " مکفوف" می گویند.

کف در سه پایه ی مفاعیلن ( u - - - ) ، فاعلاتن ( - u - - ) و مستفعلن ( - - u - ) می تواند روی دهد.

در مفاعیلن ( u - - - ) ،" مفاعیل "( u - -u) مکفوف شده ی مفاعیلن است.

در فاعلاتن ( - u - - )  "فاعلات "( - u - u)مکفوف شده ی "فاعلاتن "( - u - - )است.

در مستفعلن ( - - u - )، "مستفعل "( - - u u) مکفوف شده ی "مستفعلن "( - - u - )است.



"باسمه تعالی"

قابل توجه دانش آموزان عزیز پیش دانشگاهی ( رشته انسانی ) :  نکاتی برای آموزش راحت تر درس عروض پیش دانشگاهی:

دگرگونی کمی هجایی:

خبن :

تبدیل هجای بلند آغازین به کوتاه را "خبن" و بحری که خبن در آن صورت گرفته "مخبون" می گویند.

خبن در سه پایه ی  فاعلاتن (-u  - - ) مستفعلن ( -  -  u  - ) و مغعولات ( -  - -  u )می تواند روی دهد.

در فاعلاتن ( - u -  - ) " فعلاتن " ( u  u- - ) مخبون شده ی فاعلاتن (- u - - ) است.

در مستفعلن ( - - u - ) "مفاعلن " ( u – u - ) مخبون شده ی  "مستفعلن " است.

در مفعولات ( - - - u ) مفاعیل ( u - - u ) مخبون شده ی "مفعولات " است.

(ادامه بحث برای جلسه آینده) .

 



طرح درس ادبيات یک

باسمه تعالی

طرح درس روزانه

ادبیات فارسی(۱)

مورخ :آبان ماه 92   موضوع درس:ادبیات فارسی       نام درس :ادبیات داستانی          نام آموزشگاه: معارف جهرم  نام دبیر : زرین تاج سمیع پور مدت زمان 90دقیقه        پایه تحصیلی اول متوسطه

تحلیل آموزشی

جزءبه جزء کردن هدفهای کلی-تهیه رئوس مطالب درس

ادبیات داستانی- سمک وقطران

هدف های کلی

هدفهای هستند که دانش آموزان پس ازتدریس درس بایدآن هارا بفهمند.این هدفها باافعال غیررفتاری بیان می شوندمانند :بفهمند-بیاموزند-بدانند –بشناسند

1-نویسنده ی کتاب سمک وقطران رامی دانند.

2-معنی ومفهوم لغات واصطلات درس را می دانند.

3-خود آزمایی های درس را می دانند.

هدف های رفتاری

بااهداف رفتاری اندازه گیری می شون:نوشتن-مقایسه کردن-حل کردن-انجام دادن-تعریف کردن

1-نویسنده ی کتاب سمک عیار را می گویند.

2-معنی لغات واصطلاحات درس می گویند.

3-به خود آزمایی ها پاسخ می دهند.

پیش دانسته ها

مطالبی هستند که دانش آموزباید آن هارایادگرفته باشد.

سوالاتی در مورد ادبیات نمایشی مطرح می شود وبا کمک دانش آموزان پاسخ آن هاداده می شود

ارزشیابی ورودی

سوالاتی که به کمک آن هارفتار ورودی دانش آموزان رامی سنجیم

سوالاتی از درس گذشته پرسیده می شود:1-تعزیه چیست؟

2-تئاتروتعزیه چه فرقی با هم دارند؟

نتیجه

 

 

انتخاب روش

 

مشارکتی-پرسش وپاسخ

انتخاب رسانه ی مناسب

 

گچ-تخته –کتاب

فعالیتهای مربوط به معلم وزمان

1-سلام واحوال پرسی  3

2-حضور وغیاب        5

3-اجرای ارزشیابی  ورودی                     3

4-مرور درس گذشته    5

5-ارتباط دادن درس جدید با مطلب گذشته            4

6-ارائه درس جدید       40

7-جمع بندی و   نتیجه گیری                       10

8-ارزشیابی پایانی      15

9-تعیین تکلیف           5

 

فعالیت های مربوط به دانش آموزان

 

شرکت درکلاس درس وفعالیت های کلاسی وپاسخ به سوالات معلم

سوالات ارزشیابی پایانی

 

پرسیدن سوالاتی درباره ی درس

فعالیت های تکمیلی

 

تعیین فعالیتی های برای جلسه آینده

 



                                                            "به نام خداوندعلم و قلم"

نام و نام خانوادگی:                         زبان فارسی 3انسانی     دبیرستان معارف جهرم       دبیر : سمیع پور

1-      جایگاه تکیه درواژه های " شنوایی ، نمی خواهم ، سخن شناس ، اندیشه ، طلب کردی " به ترتیب کدام است؟

الف) پایانی ، قبل از آخر، پایانی ، پایانی ،پایانی            ب)آغازی،آغازی، پایانی ،پایانی ،پایانی

ج) پایانی،قبل از آخر، پایانی ،پایانی  ،قبل از آخر            د) پایانی،آغازی،   پایانی ،پایانی  ،قبل از آخر

2- کدام هجا در فعل های " شنید ،نمی داند ، آموختم ، می شنویم " به ترتیب تکیه دار است؟

     الف) آغازی ، آغازی، پایانی ،پایانی           ب) پایانی،آغازی،قبل ازآخر،آغازی

     ج) پایانی ،قبل از آخر،آغازی، پایانی          د) آغازی ،پایانی،قبل از آخر،آغازی

    3- تکیه ی واژه های " نپویید، نویسندگان، دانستند، نمی بخشید،می آیند،ژرف اندیش"به ترتیب درکدام هجای آن ها قرار دارد؟

  الف)  پایانی ، پایانی ،پایانی ،آغازی،آغازی ،قبل از آخر               ب) آغازی،پایانی،قبل از آخر، آغازی،آغازی ،پایانی

  ج) پایانی ،قبل از آخر، پایانی ، پایانی ،پایانی آغازی               د)قبل از آخر،پایانی،قبل از آخر،آغازی،قبل از آخر،آغازی

4- جایگاه تکیه در کدام هجای واژه های " آفرید ه است، می جویم ،می جستند ، آوردم ،خوانده بودیم "به ترتیب قرار دارد؟

الف)  پایانی ، پایانی ،پایانی ،آغازی  ،قبل از آخر       ب)  پایانی صفت مفعولی،آغازی،آغازی ،  پایانی ، پایانی

 ج)پایانی، آغازی،پایانی ،آغازی، پایانی صفت مفعولی د) پایانی صفت مفعولی، آغازی،آغازی ،قبل از آخر،پایانی صفت مفعولی

5-جایگاه تکیه ی واژه های" نمی گیریم ، پرورش، گسیختن،بنفشه زار،پرداختیم" به ترتیب در کدام هجای آن ها قرار دارد؟

الف)آغازی، پایانی ، پایانی ،پایانی،قبل از آخر         ب)قبل از آخر،  پایانی ،پایانی ،آغازی،آغازی 

ج)  آغازی،پایانی ، پایانی ،آغازی،قبل از آخر              د) پایانی ، پایانی ،پایانی، قبل از آخر،آغازی

6- تکیه ی اجزای اصلی جمله ی" معری ، دور از چشم  تمام مردم  حتی خادمش،غذا می خورد." به ترتیب در کدام هجای آن ها قرار دارد؟

الف)    پایانی ، پایانی ،آغازی    ب)  آغازی،آغازی ،پایانی     ج) پایانی ، پایانی ،پایانی       د) آغازی، پایانی ،پایانی 

7- کدام هجا در فعل های "شکست ، آوردم ، نرفتند، می گویند"به ترتیب تکیه دار است؟

الف) آغازی،ماقبل آخر ، پایانی ،پایانی                                 ب)  پایانی ، پایانی قبل از آخر،آغازی                                 ج) پایانی ، آغازی،پایانی،آغازی                                         د) پایانی ،قبل از آخر، آغازی،آغازی

8- کدام هجا ی کلمات " فرستنده،آبادان،نمی دانستند،فرستاد " به ترتیب تکیه دار است؟

الف)  پایانی ، پایانی ،آغازی،پایانی                            ب) آغازی، پایانی ،آغازی، پایانی                                              ج) پایانی ،آغازی، پایانی ،آغازی                               د) قبل از آخر،پایانی ،آغازی، پایانی

                               "موفقیت شما نهایت آرزوی ماست"

 



درس 7انسانی و9عمومی

1-تعداد اجزای جملات زیر را بنویسید. (خرداد91)

الف) به سلامت                           ب)همه حافظ را لسان الغیب می نامند.       ج)  دودوتاچهارتا

2- نقش واژه های مشخص شده  را در جمله ی " نادان هیچ کس را هم طراز خویش نمی بیند." بنویسید (شهریور91)

3- اجزای جمله ی " مردم ایران ، امام حسین را در مذهب خود اسوه می دانند " را با رسم نمودار مشخص کنید.(دی90)

4- عبارت  "آهو از بند رست " را به جمله ی چهار جزیی تبدیل کنید.(خرداد90)

5- با رسم نمودار اجزای  جمله ی زیر را نشان دهید.(خرداد90)  

" این لباس از ابریشم است ."

6- با رسم نمودار درختی تعداد اجزای جمله ی  زیر را نشان دهید . (شهریور 90 )

 " گل های رنگارنگ جلوه ی بی مانندی به شهر می داد."

7- در  نوشته ی زیر جمله ی " یک جزیی بدون فعل " کدام است ؟ ( ش90)

" سلام کردن نیکوست ، افسوس! کسانی این امر پسندیده را رعایت نمی کنند."

8- در عبارت مقابل جمله ی یک جزیی را مشخص کنید.( دی89)   او گفت : " دست ها بالا " سپس ادامه داد : " به سلامت "

9-در عبارت         

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 19 دی 1392برچسب:, :: 21:40 :: توسط : زرین

                                                                                         به نام خدا

آزمون هماهنگ ادبیات 1          7 /3/ 1384ساعت شروع امتحان    8صبح

الف)بیان معنی شعرونثر(6نمره)

1-خانه ها از دل خاک در آمده بودند. ................................................................................................................................................25/

2-سه ماه بود که موی سر باز نکرده بودیم .......................................................................................................................................25/

3-معلم رنگ را نگارین می ریخت .....................................................................................................................................................25/

4-سمک و آتشک نگاه می داشتند ....................................................................................................................................................25/

5- هرآن سرگرانی که من کردم اول           جهان کرد از آبیشترسرگرانی.................5/

6-خدا آن ملتی را سروری داد                 که تقدیرش به دست خویش بنوشت........5/

7-سخن نه بر جایگاه ،اگرچه خوب باشد ،زشت نماید........................................................5/

8-مرد پارسی دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.....................75/

9-مرامشاطه ی صبح وزینت بخش ریاحین و ازهار می نامند..........................................75/

10 چون رایت عشق آن جهان گیر                  شد چون مه لیلی آسمان گیر.......... 1

11-خرامان بشد سوی آب روان                    چنان چون شده باز جوید روان.............1

...ب)معنی لغت (2نمره)

معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.

1-بنشاند چو ماه در یکی مهد             2-خدایی اوراست درخورنده          3-غدر نکند و خیانت نیندیشد.

4-مساجد نزدیک بود به دارالاماره        5-معلم مشوش بود .              6-به زبان تازی گفتم

7-پرندگان از مواهب طبیعت برخوردار می شوند.              8-زیب از بنفشه دارد و از نازبوی بوی

.........................................................................................................................................................................................................................

پ)دانش های ادبی(3نمره)

1-در جمله ی «نه هرکه به قامت مهتر به قیمت بهتر »چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟............25/

2-درادبیات غرب به نمایشی که تصویر ناکامی اشخاص برجسته است...........می گویند...........................25/

3-دو موضوع قالب چهار پاره را نام ببرید. ..............................5/

4-غزل اجتماعی در چه دوره ای در ایران رواج یافت ؟یک شاعر از این دوره نام ببرید................................5/

 5-- دو ویزگی مهم شعر سهراب سپهری را بنویسید...............................................................5/

6-پدید آورندگان این آثاررا بنویسید.    الف)بحر در کوزه               ب)نوای کوهسار.........................5/

7-در بیت زیر«مشبه »و«مشبه به»را مشخص کنید................................................................................5/

زسم اسب می چرخید برخاک                           به سان گوی خون آلود سرها

(البته این بیت در کتاب چاپ 90 حذف شده است.)

.............................................................................................................................................................................................................................

 ت)درک مطلب (4نمره)

با توجه به شعر و متن زیر به پرسش ها پاسخ دهید:

الف)من تفنگم در مشت /کوله بارم بر پشت/بند پوتینم را محکم می بندم.پسرم می پرسد :/تو چرا  می جنگی؟/با تمام دل خود می گویم :/تا چراغ از تو نگیرد دشمن.

1-«بند پوتین را محکم بستن » کنایه از چیست؟

2-منظور شاعر از چراغ چیست؟

ب) :بار اول که پیر مرد را دیدم در کنگره نویسندگانی بود که خانه فرهنگ شوروی در تهران علم کرده بود ،دیگر شعرا کاری به کار او نداشتند .من هم که شاعر نبودم و توی جماعت بر خورده بودم.به همین طریق بودکه دست آخر با حقارت زنگی هامان اخت شد.هم چون مروارید در دل صدف کج و کوله ای سال ها بسته ماند.

3)منظورنویسنده از«پیرمرد» چه کسی است ؟............................................................................(5/)

4)«علم کرده بود»یعنی چه؟.........................................................................................................(5/)

5-«توی جماعت بر خورده بودم»به چه معناست ؟.................................................................(5/)

6-نویسنده این متن کیست؟..................................................................................................(5/)

7)منظور نویسنده از جمله ی«هم چون مروارید در دل  صدف کج وکوله ای سال ها بسته ماند.»چیست ؟...(5/)

8-در مصراع «چو رخت خویش بر بستم از این خاک »،«رخت بر بستند»کنایه از چیست؟......................(5/)

...............

ج)حفظ شعر (1نمره)(البته دربارم نمره جدید حفظ شعر2نمره وخودآزمایی3نمره ا ست )

   جاهای خالی راپرکنید:

1-فراش خزان ورق بیفشاند                     .............................................               (5/)

2-درآن نوبت که بندد دست ................به پای سرو کوهی دام/گرم یاد آوری یا نه،من از....................نمی کاهم(5/ )

                                                             «موفق باشید»     



                                                  "  به نام خدا"

        نام و نام خانوادگی:               زبان فارسی 2         درس8   دبیر:سمیع پور  دبیرستان معارف جهرم 

1-در کدام مصراع فعل ربطی(اسنادی) وجود دارد؟(سراسری65)

الف) به پیش جهان آفرین شد نخست                                        ب) خرامان بشد سوی آب روان

پ) وزان آبخور شد به جای نبرد                                         ت) سپس به مکتب حکمت حکیم شد لقمان

2-در کدام مصدر" بن مضارع" موجود است؟(سراسری67)

الف) آفریدن                   ب) خواستن                    پ) دویدن               ت) گفتن

3-زمان افعال مشخص شده در کدام گزینه با سایر گزینه ها متفاوت است؟(سراسری81)

الف) از این نامداران گردن کشان                                کسی هم برد نزد رستم نشان

ب) بخواهد هم از تو پدر کین من                                 چو بیند که خاک است بالین من

پ) چه داریم از جمال خویش مهجور                              رها کن تا تو را می بینم از دور

ت) دل من همی بر تو مهر آورد                                   همی آب شرمم به چهر آورد

4- صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری همه ی کلمه ها ی زیر به جز.......با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است.(سراسری ریاضی 78)

الف) بردن                        ب) پریدن                     پ )جهیدن                          ت)طلبیدن

 

5- شکل ظاهری صیغه ی سوم شخص مفرد ماضی استمراری کدام مصدر با صیغه ی دوم شخص جمع مضارع اخباری آن یکسان است ؟ (سراسری تجربی 79)

الف) افزودن                 ب) افراشتن                     پ) سنجیدن                    ت) ساختن

 

6- در کدام بیت" خواهد" فعل معین(کمکی) است؟(سراسری 63)

الف) آنچه بینی دلت همان خواهد                 وانچه خواهد دلت همان بینی

ب) ارغوان جام عقیقی به چمن خواهد داد      چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

پ) بخواهد هم از تو پدر کین من               چو بیند که خاک است بالین من  

ت) چون گدایی چیز دیگر نیست جز خواهند گی       هر که خواهد گر سلیمان است و گر قارون گداست    

                                                                                      " موفق و پیروز باشید"    



 

بارم بندي دروس تاريخ ادبيات ايران وجهان(1) و (2)


ـ ارزشيابي مستمر (تاريخ ادبيات يران و جهان 1 و2 )
:
_ پژوهش (10 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي(4 نمره )
_ آزمون كتبي (5 نمره )
_ تهيه دفتر ( 1 نمره )

-ارزشيابي پاياني تاريخ‌ادبيات ايران‌وجهان (1) :

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1 0.25 0.5
2 1 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.5
4 1 0.5 0.5
5 2 0.5 0.5
6 2 0.5 0.75
7 1.5 0.5 0.75
8 1.5 0.25 0.5
9 2 0.5 1
10 1.5 0.25 0.5
11 - 1 1
12 - 1 1
13 - 2 1
14 - 2 1.5
15 - 1.25 1
16 - 1.25 1
17 - 1.5 1.5
18 - 1 1
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 0.75
21 1 0.25 0.75
22 1 0.25 0.5
23 - 1 0.75
24 - 0.5 0.25
25 - 1.25 0.75
26 - 1.25 0.75
جمع 20 20 20

تذكر :
نمونه ها براي مطالعه آزاد مي باشد .
درنوبت اول ازدرس 1 تا10 و از درس 19 تا 22ودر نوبت دوم از درس 11 تا18 واز درس 23 تا آخر تدريس شود .


ارزشيابي پاياني تاريخ ادبيات ايران وجهان(2)

 

شماره درس نوبت اول نوبت دوم شهريور  
1 1.5 0.5 1
2 1.5 0.25 0.5
3 1.5 0.5 0.75
4 2 0.5 1
5 1.5 0.25 0.5
6 1.5 0.5 0.5
7 1.5 0.25 1
8 1 0.25 1
9 1 0.25 1
10 1 0.25 0.5
11 1 0.5 0
12 - 1.5 1
13 - 1.5 1
14 - 2 1.5
15 - 1.5 1
16 - 2 1
17 - 1 0.5
18 - 1.5 0.5
19 1.5 0.25 0.5
20 1.5 0.25 075
21 2 0.5 1
22 - 1.5 1
23 - 1 0.5
24 - 1.5 1.25
جمع 20 20 20
توجه : در نوبت اول از درس 1 تا 11 و از درس 19 تا 21 و در نوبت دوم از درس 12 تا 18 و از درس 22 تا آخر تدريس شود .




بارم بندي درس آرايه هاي ادبي

الف _ارزشيابي مستمر:


- تمرين هاي كتاب (6 نمره)
_ پرسش هاي شفاهي (5 نمره)
—شركت در فعاليت هاي كلاسي (3 نمره)
—آزمون كتبي (5 نمره)
—تهيه ي دفتر (1 نمره)

ب- ارزشيابي پاياني

 

شماره دروس

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
 
1
0.5
1.5
2
0.5
3
0.5
4
0.5
5
0.5
6
0.5
7
0.5
8
2.5
2
9
2.5
10
2.5

3.5

11
2.5
12
2
13
2
2
14
2.5
15
-
1
16
-
1
17
-
1.5
18
-
2
19
-
0.5
20
-
1
21
-
1
22
-
1
23
-
1
24
-
0.5
25
-
0.5
جمع
20
 20



بارم بندي وبودجه بندي كتاب هاي ادبيات فارسي(1)،(2)و(3) عمومي و تخصصي

جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي ادبيات فارسي در نوبت اول و دوم

 

نام كتاب

درس هاي نوبت اول
درس هاي نوبت دوم
 
ادبيات فارسي (1)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (2)
1 تا 11
12 تا 24
ادبيات فارسي (3) عمومي
1 تا 11
12 تا 23
ادبيات فارسي (3) علوم انساني
1 تا 13
14 تا 27

ارزشيابي مستمر :

_ قرائت وفهم متون ( 6 نمره )
_ فعاليت هاي كلاسي (2 نمره )
_ پرسش هاي كلاسي ( 3 نمره )

_ حفظ شعر ( 3 نمره )
_ آزمون كتبي ( 5 نمره )
_ تهيه ي دفتر (1 نمره )

 

ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (1) و (2 ) :

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم
شهريور
نيمه اول كتاب
نيمه دوم كتاب
بيان معني شعر و نثر
6
2
4
6
معني لغت
2
0.5
1.5
2
درك مطلب
4
1
3
4
دانش هاي ادبي
3
0.5
2.5
3
خود آزمايي
3
1
2
3
حفظ شعر
2
-
2
2
جمع
20
20
20
ب _ارزشيابي پاياني كتاب هاي ادبيات فارسي (3)عمومي وتخصصي:

 

موضوع

نوبت اول
نوبت دوم و شهريور
بيان معني شعر و نثر
6
6
معني لغت
2
2
درك مطلب
4
4
دانش هاي ادبي
3
3
خود آزمايي
3
3
حفظ شعر
2
2
جمع
20
20

تذ كرات :

1_ براي معني شعر ونثر 6 نمره در سيزده مورد انتخاب شود(دو مورد 1 نمره ، دو مورد 75/0 ، سه مورد 5/0 وچهار مورد25/0 نمره) .
2_ از طرح لغات خارج از جمله پرهيز شود .
3_ مقصود از درك مطلب، دادن يك مطلب از درس هاي كتاب و طرح چند سؤال از محتواي آن است .
4_ 5- در طرح سؤال سعي شود علاوه بر استفاده از خود آزمايي هاي كتاب از نمونه هاي مشابه نيز استفاده شود. مقصود از دانش هاي ادبي ، تاريخ ادبيات و در آمد درس ها (1.5 نمره) ،بياموزيم و آرايه هاي ادبي (1.5 نمره) است .



بارم بندي و بودجه بندي كتاب هاي زبان فارسي (1) ، (2) و (3) عمومي و تخصصي

 

نام كتاب درس هاي نوبت اول درس هاي نوبت دوم  
زبان فارسي (1) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (2) 1 تا 14 15 تا 28
زبان فارسي (3)
عمومي
1 تا 12 13 تا 24
زبان فارسي (3)
علوم انساني
1 تا 14 15 تا 27



جدول بودجه بندي تدريس كتاب هاي زبان فارسي در نوبت اول و دوم

ارزشيابي مستمر :
- املاي تقريري (10 نمره)
ـ فعاليت هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ پرسش هاي كلاسي ( 2 نمره)
ـ آزمون كتبي (4 نمره )
ـ تهيه ي دفتر ( 2 نمره )


ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (1) و (2)

 

موضوع نوبت اول

نوبت دوم

شهريور
نيمه اول كتاب نيمه دوم كتاب
نگارش 5 1 4 5
دستور 8 2 6 8
زبان شناسي 4 1 3 4
املاي و بياموزيم 3 1 2 3
جمع 20 20 20

ارزشيابي پاياني كتاب هاي زبان فارسي (3) عمومي و تخصصي


موضوع نوبت اول نوبت دوم و شهريور
نگارش 5 5
دستور 8 8
زبان شناسي 4 4
املاي و بياموزيم 3 3
جمع 20 20



                                        «الهی وای بر من اگر دانستنم رهزنم گردد وکتابم حجابم» 

زبان فارسی 2         فعل مجهول (درس دهم)          نام و نام خانوادگی:          نام دبیر: سمیع پور

 

1-زمان کدام فعل  «ماضی التزامی مجهول» است ؟

الف)خریده بشوند             ب)خریده باشند            پ)خریده شده باشند                    ت)خریده می شوند

 

2-صورت مجهول فعل « می آورند » در کدام گزینه آمده است ؟

الف)آورده می شدند              ب)آورده بشوند         پ)آورده می شوند        ت)آورده شدند       

 

3-مجهول فعل جمله « دبیر ورزش ،آن ها را به تماشای مسابقه خواهد آورد» کدام است ؟

الف)آورده خواهد شد                ب)آورده شدند                پ)آورده خواهند شد               ت)آورده می شود 

 

4-در مورد فعل « ساخته نمی شود » کدام گزینه درست است ؟

الف) ماضی استمراری -گذرا-وجه اخباری -مجهول                  ب)ماضی نقلی -ناگذر -وجه اخباری -مجهول

ت)مضارع اخباری -گذرا -وجه اخباری -مجهول                     ث)ماضی استمراری -ناگذر -وجه التزامی -مجهول

 

5-ساختار مجهول سوم شخص مفرد در مضارع التزامی ازمصدر« دویدن » کدام است ؟

الف)دارد دوانده می شود             ب)شاید دویده شود            پ)شاید دوانده شده باشد        ت)دوانیده بشود 

 

6-ساختار مجهول سوم شخص مفرد درمضارع مستمر از مصدر « جوشیدن » کدام است ؟

الف) دارد جوشانده می شود    ب)شاید جوشانده شود            پ)شاید جوشیده شود        ت)داشت جوشانیده می شد  

 

7-ماضی التزامی مجهول کدام است ؟(کنکور تجربی 72)

الف)دیده شده باشند     ب)دیده می شوند               پ)دیده شوند             ت)دیده باشند   

 

8-« داشت نوشته می شد » چه نوع فعل ماضی است ؟ (کنکور ریاضی 72)

الف)مستمر              ب)استمراری              پ)التزامی                 ت)بعید        

 

9-در کدام گزینه به ترتیب ساخت های  «مضارع التزامی » ، «ماضی نقلی » و« مضارع اخباری » آمده است ؟

الف)بنویسی -نوشتم -داریم می نویسیم           ب)رفته باشم -رفته اند - داریم می رویم 

پ)بگوید -گفته ایم -می گفتم                      ت)بنویسم -نوشته اید- می نویسیم  

 

10-فعل کمکی که درفعل مجهول به کار می رود از چه مصدری ساخته می شود؟

الف)بودن         ب)شدن                          پ)خواستن                ت)داشتن

                                                                                                                               »  مو فق باشید »                                           



"درس برف "صفحه ی154

1-هرگزکسی....: هرگز کسی خبری از این مقدار برف نداده انگار که زمین لقمه ای ست در دهان برف .

2-منند پنبه دانه...: کوه مانند پنبه دانه ای که در میان پنبه قرار گرفته در میان برف ها پنهان شده است.

3- ناگه فتاد...: از ترس حمله ی ناگهانی برف بر اندام روزگار ، لرزه افتاده است.

4- گشتند نا امید...: وقتی این همه برف بر دشت و کوه بارید ،همه ی موجودات از زندگی نا امید شدند.

5- چاه مقنع ....: چاه همه ی خانه ها مثل چاه مقنع ، پر از برف جیوه مانند شده است.

6- در خانه ها...: از بس که برف در خانه ها باریده ] و کسی نتوانسته به دنبال کار و نان برود [هیچ نانی از گلوی خانواده ای ،پایین نرفته است.

7- از نان و...: اگر وجود برف از آرد یا پنبه می بود، مردم از نان و لباس ، بی نیاز می شدند.

8- از بس که...: از بس که برف مثل مهمان ناخوانده ای به خانه هرکسی می رود، وجودش سرد و بی مزه و سنگین شده است.

9- گرچه سپید...: اگر چه تمام زندگی مارا سپید کرده است ، الهی که همه ی هستی اش ، سیاه و نابود شود.

10- وقتی چنین...: در چنین زمانی قطعا کسی، خوشحال است که وسایل خوشگذرانی در برف را دارد.

11- آن را که ...: کسی که لباس گرم و شراب و خیمه و آتش دارد ،هنگام صبح ، خبر بارش برف را به دیگران می دهد.

12- نه همچو من...: نه کسی مثل من که هر لحظه ، به علت وزش باد سرد ، آه و ناله ای نثار برف می کند.

13- دست تهی.....: (شخصی مانند من) دستش را زیر چانه اش می گذارد و تار و پود برف ها را می شمارد.

14- دل تنگ و ...: جمعی ناراحت و بیچاره مثل مرغابی های کنار آب ،دور تا دور برف ها نشسته ایم.

15- گر قوتم بدی...: اگر برایم ممکن بود و توانایی داشتم ، به دنبال قرص خورشید ، از نردبان برف به اوج آسمان می رفتم.                                  

 درس بهارصفحه ی  152

1-آمد بهار....:بهار سرسبز با رنگ و بوی خوشایند و زیبایی شگفت وبسیار خود ازراه رسید.

2- چرخ بزرگوار....: آسمان بزرگ ، سپاهی فراهم کرد که سپاهیانش ، ابر تیره و رییس و فرمانده اش ،باد صبحدم بود.

3- آن ابر...:ببین که آن ابر مثل آدمی مصیبت دیده می گرید و آن رعد مثل عاشقی غمگین می نالد.

4- خورشید زابر .....: خورشید گاه گاهی چهره اش را از میان ابرهای تیره مثل زندانی ای که قصد عبور از برابر نگهبانش را دارد ،آشکار می سازد.

5- یک چند....: مدتی طبیعت بیمار بود که با آمدن بهار خوب شد زیرا بوی گل یاسمن را داروی درد خود یافت.

 

6- باران مشک بوی...: پیوسته باران خوش بوی می بارید و چادری از حریر نازک و لطیف برف ، بر روی زمین می پوشایند.

7- لاله میان ....: گل لاله که در میان کشتزار از دور می درخشد مثل پنجه ی دست عروسی است که با حنا رنگ شده است.

8- بلبل....:بلبل روی درخت بید آواز می خواند و سار از روی درخت سرو جوابش را می دهد.



درس5انسانی

1-کدام گزینه ،تعریف اطلاع معنایی است؟ (خرداد91)

الف)ناظر بر چگونگی تلفظ واژه                 ب)حاوی مقوله ی دستوری از آن در ساخت هایی دستوری

پ)حاوی مقوله ی دستوری کلمه همراه با هر اطلاع صرفی یا نحوی  ت)ناظر برساخت واژه با چند معنای متفاوت

2-از میان صورت های مختلف هر واژه،صورت رایج تر را صورت .........می نامند (خرداد91)

3-برای واژه ی دوخت دو وند تصریفی بنویسید.(شهریور91)ی

4-

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, :: 7:14 :: توسط : زرین

                                     " به نام خداوند پوزش پذیر"

آزمون زبان فارسی 3انسانی             دروس 5تا9        نام و نام خانوادگی:                

1-اطلاع آوایی ناظر بر چیست؟

2-زبان نظام پیچیده ای است ،متشکل از سه بخش :نظام آوایی،نظام .......ونظام ..........

3-ازبین واژه های زیر صورت های پایه وتصریفی را مشخص کنید:

الف)دختران               ب)بهتر                    پ)کتابی           ت)می رفت

4-در سطح .........،به انواع روابط ساختاری ،تاریخی ،وجامعه شناختی موجود میان واژه ها می پردازند.

5-دستور .....می خوانیم تا سخن گفتن و نگارش ما تقویت شود و........ را می آموزیم تا شکل کلمات را درست بنویسیم.

6-کدام یک از جملات زیر درست وکدام نادرست است؟

الف)بدون شک خانواده ها در تربیت فرزندان خود موثرند.            ب)قطعا در زمستان هوا سرد است.

7-در کدام یک ازواژه های زیر "ان"نشانه ی جمع نیست ؟آن واژه را مشخص کنید و معنی آن را بنویسید.

شهیدان،   بهاران،  گیلان،    دختران،  کوهان

8-هر کلمه در زنجیره خط حریمی دارد که به آن .........می گوییم.

9-بخش .......بیش از هربخش دیگر زبان  از انواع تغییر و تحول علمی ،صنعتی هنری و مانند این ها تاثیر می پذیرد.

10-برای هرکدام از جملات زیر نمودار رسم کنید:         الف)این درس بزرگ را از آن بزرگوار آموختم.

ب)پنجره را ببندید.                        پ)کار و تلاش مداوم او را شاگرد اول دبیرستان کرد.

ت) این پارچه از ابریشم است.             ث)حرفه ی اصلی اش روزنامه نگاری بود.

11-برای جملات استثنایی زیر نمودار رسم کنید:

الف)دودوتا چهارتا                           ب)شب به خیر                       ج)حلم یعنی بردباری و شکیبایی

12-چرا در جملات زیر نهاد جدا حذف نمی شود ؟

الف)"من این موضوع را گفته بودم نه کس دیگر"                  ب)"من بیچاره گرفتار هوای دل خویش "

13-در جمله ی زیر ،نوع نقش های تبعی مشخص شده را بنویسید. 

"سعدی ،غزل سرای بزرگ ایران ،خالق گلستان و بوستان است."

14-در جمله ی مقابل وابسته ی وابسته را بیابید و نوع آن را بنویسید."او اندیشه های بسیار جالب خود را سریع تر، القا می کند."

15-در جمله ی مقابل نام اجزای گزاره را مشخص کنید."ایران اسلامی به رزمندگان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس می بالد."



به نام خداوند جان و خرد

سوالات امتحان نهایی زبان فارسی 3 ریاضی و تجربی ( مربوط به درس اول )      همراه با پاسخ

 

1-  هر تکواژ یا واژه برای این که تولید شود یا از زبان های بیگانه به زبان فارسی راه یابد ، باید از صافی ...............زبان عبور کند .

2- الگوی هجایی واژه ی " موذن " را بنویسید . 75/                                                                          ( دی ماه  1388 )

3- الگوی هجایی واژه ی  "  آوا  " را بنویسید . ( 5/)                                                                              ( خرداد 1388 )

4- چرا تولید واحد زبانی زیر غیر ممکن است ؟  5/                                                                                 ( خرداد 1388 )

امین با دوستانش به نمایشگاه بین المللی کتاب رفتند .

5- الگوی هجایی " هیئت " را بنویسید

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:, :: 6:0 :: توسط : زرین

                                                                 به نام خدا

آزمون ادبیات فارسی 3انسانی دروس 4تا8(صفحات 20تا48)          نام و نام خانوادگی:                     دبیرستان ایران

الف)-عبارات زیر را به نثر روان معنی کنید:

1-همیشه چشم نهاده بودی تا پادشاهی بزرگ و جبار بر چاکری خشم گرفتی و آن چاکر را لت زدی و فرو گرفتی.(1نمره)

 

2-لاجرم چون سلطان پادشاه شد،این مرد بر مرکب چوبین نشست.(1نمره)

3-لکن خلیفه را چند گونه صورت کردند ،تا نیک آزار گرفت و ازجای بشد.(1نمره)

4-چون این کوکبه راست شد ،یک ساعت ببود ،حسنک پیدا آمد بی بند ،جبه ای داشت حبری رنگ ،دراعه و ردایی سخت پاکیزه و

 دستاری نشابوری مالیده ،موزه میکائیلی نو در پای و موی سر مالیده ،زیر دستار پوشیده کرده.(2تمره)

 

5-خواجه بوسهل را بر این که آورد که آب خویش ببرد.(5/)

6-حال حسنک دیگر بود.(25/)

7-جز استادم که وی را فرو نتوانست برد.(25/)

8-بزاز قفل را حیله کرد.(25/)

ب)به موارد خواسته شده پاسخ دهید:

1-در داستان "بازرگان و طرار " عکس العمل بزاز در برابر سرقت اموالش چه بود؟(5/)

2-منظور از عبارت "کار و بار و حشمت ایشان برود"چیست؟(5/)

3-با توجه به داستان "دیوار"هریک از عناصر زیر نماد چیست؟(75/)

 

الف)بنا                                    ب)دیوار                                      پ)همسایه

4-هر کدام از کتاب های زیر دارای چه نثری است؟(75/)

الف)تاریخ بیهقی                               ب)کلیله و دمنه                             پ)قصص الانبیا

5-مجموعه داستان های جمال میر صادقی را نام ببرید.(75/)

6-پیوستگی منظم اعمال و حوادث داستان که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است،.......یا.........داستان نام دارد.(5/)

   

                

 



به نام  نقش بند صفحه ی خاک

معانی عبارات دروس ادبیات 3 انسانی              درس هشتم       داستان شیر و گاو    

صفحه ی 51سطراول:فایده تقرب ........قهر دشمنان.    :فایده نزدیکی به شاهان بلند شدن مقام است ونیکی به دوستان و غلبه بر دشمنان.

سطر4 :ما از آن طبقه ......ودرطلب آن قدم توانیم گذارد  :ما از آن گروه نیستیم که برای این درجات آماده شده باشیم وبتوانیم به دنبال آن حرکت کنیم.

سطر 6:  دمنه گفت :مراتب میان اصحاب مروت و ارباب همت مشترک و متنازع است :مقامات ،بین جوانمردان و افراد با همت ،مشترک و مورد اختلاف  است.

سطر 7:هر که نفس شریف......رفیع می رساند.   :هرکه وجودی ارزشمند دارد ،خودش را از جای پست و فرومایه به مقام و جایگاه بلند می رساند.

سطر 8:هرکه را رای ضعیف......به رتبت خامل گراید :هرکه فکری ضعیف وعقلی ناقص دارد از درجه و مقام بلند به مرتبه ی بی ارزش مایل می شود.   

س

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: 8:40 :: توسط : زرین

 

به نام خدا

آزمون زبان فارسی 3انسانی و تجربی دبیرستان ایثارگران                 نام و نام خانوادگی:

1-الگوی هجایی هجای دوم واژه های زیر را بنویسید.1(نمره)

الف)ضمانت                                                ب)اسناد

2-کوچک ترین واحد زبان.......وبزرگ ترین...........است.(1نمره)

3-چرا واحدهای زبانی زیر کاربرد ندارد؟(1نمره)

الف)در مرحله این زبان از                            ب)  مسلمانان در همه ی کشورها بیدار و آگاه شد.

4-جملات مستقل ساده و مرکب راجدا کنید.(1نمره)

باید برای سال بعد تخم بپاشند وزمین سنگلاخ کوهستان هم که مددی نمی کند.خیلی سفارش لازم بود تا میرزا شاگرد جدیدی بپذیرد.

5-در کدام گزینه  مطابقت نهاد وفعل

 

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 21:43 :: توسط : زرین

الهي

به نام000فتوح است:به نام خدايي كه بر زبان آوردن نامش به روح آرامش مي دهد وپيامش كليد گشايش مشكلات است

ذكر او000نوح است: ياد خدا دل مجروح بندگان را درمان مي كندوعشق او چون كشتي نجات ما را از سختي ها ميرهاند.

 

اي كريمي000آن به: اي بخشنده اي كه به ما نعمت هايت را عطا مي كني واي دانايي كه اشتبا هات ما را مي پوشاني واي بي نيازي كه به شتاخته شدن از سوي بندگانت احتياجي نداري و اي يكتايي كه ذات و صفات تو بي مانند است و اي آفريننده اي كه ما را به سوي بهترين ها هدايت مي كني واي توانايي كه تنها تو شايسته ي خدايي هستي، پاكي خودت را به روح ما عطا كن وما را عاشق خود ساز وبا نور خود چشمان مارا بينايي معنوي ببخش.                         عذر نخواست: توبه نكرد           

 

در دلهاي000مبار:دل ماراجايگاه عشق و محبت خود كن و جسم و جان مارا مورد لطف و بخشايشت قرار بده و كارهاي بد  ما راببخش  .

 

همای رحمت

1-     علی ای پرنده ی رحمت حق ، تو چه نشانه ای از خدا هستی که سایه ی خوشبختی و رحمت الهی را بر سر همه ی موجودات عالم افکنده ای.

2-      ای دل اگر می خواهی خدا را بشناسی ، علی  را بشناس ، به خدا قسم که من خدا را با علی شناختم.

3-     ای علی ، ای ابر بخشش بر گناهکاران ببار  و گرنه جهنم با شعله های غضب خود همه ی موجودات گناهکار را می سوزاند.

4-     ای گدای بی نوا برو و حاجت خود را از علی بخواه ، زیرا او آن قدر سخاوتمند است که انگشتری پادشاهی را به گدا می بخشد.

5-     به

 

 


 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 6:25 :: توسط : زرین

  

 

سپاس000راست  : سپاس و ستايش مخصوص خدايي است كه آفريننده ي جهان است.

آن كه اختران000پاينده: خدايي كه ستارگان درخشان  از روشني و پاكي او فروزانندوآسمان به اراده و فرمان او پا بر جاست.

آفريننده اي000خوش گوار: خالقي كه تنها او شايسته ي عبادت است و بخشنده اي كه خواستن هر چيزي از او دلنشين است.

 

 

هست000هستي: موجودات را از نيستي پديد مي آورد وباز هم به دنياي نيستي مي برد.

ارجمند000سروري: بندگان را از خواري و ذلت به اوج عزت مي رساند ونا فرمانان را از بزرگي به پستي مي كشاند.

پادشاهي000درخورنده:حكومت بر جهان  شايسته ي اوست و تنها اوست كه سزاوار خدايي است.

بلندي 000بس: كمال و برتري را تنها از خداوند بخواه

 

بيت:ندانم چه اي000:تو را به درستي نمي شناسم اما مي دانم كه همه ي هستي در وجود تو خلاصه مي شود.

درود000پيشين: درود بر آخرين پيامبر كه از نظر مقام  بر ديگر پيامبران مقدم است.

گره گشاي هر بندي : هر مشكلي را حل مي كند                 گمراهان000نماينده:راه راست را به گمراهان نشان مي دهد.

جهانيان000 آگاهاننده:  انسان هارا از كار هاي خير و شر آگاه مي كند

                                    با تو ياد هيچ كس نبود روا

 

1-     اي خدايي كه بخشش تو نياز همه را برآورده مي سازد با وجود تو شايسته نيست كه ما به كس ديگري فكر كنيم و از كسي جز تو تقاضاي كمك نماييم .

2-     آن دانش اندك را كه از نزد خودت به ما بخشيدي به علم بي انتهاي خودت پيوند بده.

3-     آن دانش اندك مرا از هوا و هوس و اسارت جسم، رهايي بخش.

4-     خدايا ، زيبايي هاي فريبنده ي اين دنيا مثل دام و دانه بر سر راه ما قرار دارد تا ما را فريب دهد و ما هم مانند پرندگان زياده خواه بيچاره اي هستيم كه هر لحظه ممكن است گرفتار آنها شويم.

 

 

 

 

 

 


 

 

به همه000شنوده:با هر زباني نام او ستايش شده و انسان هاي پند پذير دعوتش را به اسلام پذيرفته و به نصيحتش عمل مي كنند.

 

 

 

ستايش خدا و پيغمبر



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1386برچسب:, :: 6:15 :: توسط : زرین

 

ما همچنان در اول وصف تو مانده ايم

 

منت 000ذات:سپاس وستايش مخصوص خداي گرامي وبزرگ است كه اطاعت از او سبب نزديكي بنده به او مي شودوشكر گزاري از  او موجب افزوني رزق و روزي مي گردد.هر نفسي كه وارد سينه مي شود به ادامه ي زندگي كمك مي كندو باز دم آن نفس سبب راحتي و شادي است.

بيت 1: كيست كه بتواند با اسباب مادي شكر گزار واقعي نعمت هاي خدا باشد؟

بيت2:بهتر است بنده به خاطر گناه و كوتاهي اش در عبادت به در گاه خداوند پوزش بخواهد.

بيت 3:وگرنه هيچ كس نمي تواند خدا را آن گونه كه سزاوار ذات اوست شكر گويد .

باران000كشيده:رحمت بي حساب اومانند باران بر همه ي موجودات يكسان نازل مي شود ونعمت هايش را بدون مضايقه به همه ي بندگان عطا مي كند.

فراش000 باسق گشته:به باد صبا دستور داده تا سبزه ها را مانند فرشي زمردين درهمه جا بگستراندو ابر بهاري را مأ مور فرموده تا گياهان نو رس را در زمين پرورش دهدبرگ هاي سبز را چون خلعت نوروزي بر تن درختان پوشانده وبه مباركي آمدن بهار كلاهي از شكوفه هاي زيبا را بر سر شاخه  

 


 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, :: 5:38 :: توسط : زرین

 

 

پاسخ  خود آزمايي هاي زبان فارسي 3

 

ادبيات وعلوم انساني

 

كد 4/249

 

(چاپ91)

  
  

باسمه تعالي

درس اول

فعاليت 1  ص 11

بر اساس الگوي زير ، يك گروه اسمي بسازيد و درباره ي امكان جابه جايي اجزاي آن گفت و گو كنيد:

صفت + صفت + اسم + نقش نماي - + صفت + نقش نماي - + اسم 

1- آن        چند         اختر                         تابناك                         آسمان

2- اين       دو          كتاب                        ارزشمند                      تاريخ

3- هر        دو          خاطره       ي            زيبا                ي            نويسنده (صفت جانشين اسم درحكم اسم است )   

شايد بتوان در برخي از اين گونه مثال ها جايگاه صفت پسين را با اسم عوض نمود، نه همه جا . مثال :

اين دو كتاب تاريخ ارزشمند نمي توانيم جاي صفت شمارشي«دو» و صفت اشاره«اين را عوض كنيم  دو اين يا نمي توانيم جاي « كتاب» و « تاريخ را عوض كنيم     «اين دو تاريخ كتاب ارزشمند »زيرا بر خلاف قواعد همنشيني است .

در شماره (1) هم نمي توانيم جاي « آن» و « چند» را عوض كنيم چون بر خلاف قواعد همنشيني است . و صفت اشاره ، دورترين وابسته ي پيشين به هسته است . و جاي « اختر » و آسمان را هم نمي توان عوض كرد .

            

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 مهر 1391برچسب:, :: 21:53 :: توسط : زرین

 

درس اول (ستایش خدا)                          صفحه  3
1-به نام نقش بند...:به نام خداوندی که نقاش عالم خاکی و روشنی بخش زیبا رویان آسمان هاست.
2-خداوندی...:فرمان روایی که هیچ نقصی در پادشاهی او نیست.
3-نه در ایوان...:نه وهم و خیال اجازه ورود به پدشگاه او را داردو نه عقل توان درک دلیل کارهای او را .
4-کسی با او...:خداوندهیچ شریک و همتایی ندارد و همواره به بندگان خود کمک و یاری می کند ،همه ی موجودات فانی هستند ولی خداوند همواره باقی خواهد ماند.
5-قدیمی...:خداوند ازلی وابدی است،برای آفرینش او زمان آغازی وجود ندارد وهیچگاه هم نمی توان برای او پایانی در نظر گرفت.
6-قمر...:به ماه اجازه تابش و روشنایی وبه سیاره عطارد ،لوازم نویسندگی داده است.
7-یتیمی...:خداوند پیامبری یتیم را دوست خود نامیده و او را از پایین ترین درجه و رتبه به بالاترین مقام یعنی معراج رسانیده.
نعت پیامبر(ص)                              صفحه  4
1-کریم...:توضیحات کتاب
2-امام رسل...:پیشوای انبیا ی فرستاده شده،راهنمای  راه حق ،امانت دار الهی و محل فرود آمدن جبرییل ونزول وحی.
3-یتیمی که... :توضیحات کتاب.
4-چو عزمش ...:توضیحات کتاب.
5-چو صیتش ...:وقتی که نام و شهرت پیامبردر زبان مردم افتاد ،کاخ ساسانیان ویران شد .(در قدرت ساسانیان خلل
 
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 21 مهر 1391برچسب:, :: 22:45 :: توسط : زرین

زبان شناسی 4نمره(1/5ازدرس 15و1/5ازدرس24 ویک نمره ازترم اول یعنی از صفحه1تاصفحه ی 7)    

نگارش 5نمره/                    دستور 8نمره    /   املا وبیامو زیم 3نمره    (یک نمره املا 2نمره بیاموزیم)                                                          



به نام خدا
آزمون هماهنگ ادبیات 1            1384/3/7ساعت شروع امتحان    8صبح
الف)بیان معنی شعرونثر(6نمره)
1-خانه ها از دل خاک در آمده بودند. ................................................................................................................................................25/
2-سه ماه بود که موی سر باز نکرده بودیم .......................................................................................................................................25/
3-معلم رنگ را نگارین می ریخت .....................................................................................................................................................25/
4-سمک و آتشک نگاه می داشتند ....................................................................................................................................................25/
5- هرآن سرگرانی که من کردم اول                جهان کرد از آن بیشترسرگرانی.................................................................5/
6-خدا آن ملتی را سروری داد                    که تقدیرش به دست خویش بنوشت...........................................................5/
7-سخن نه بر جایگاه ،اگرچه خوب باشد ،زشت نماید....................................................................................................................5/
8-مرد پارسی دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند.................................................................................75/
9
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, :: 21:33 :: توسط : زرین

 

                                                                                 «  به نام خدا »
آزمون زبان فارسی 1       نام ونام خانوادگی:           آموزشگاه غیر انتفاعی برگزیدگان       دبیر: سمیع پور


الف)زبان شناسی (4نمره)

1- در تعریف زبان،مقصود از ارتباط زبانی ،عمدتا چیست؟.......................................................................(5/)

2-اجزای سازنده نظام زبان در درجه اول چیست؟...................................................................................(5/)

3-مهم ترین ویژگی زبان انسان کدام است؟..........................................................................................(5/)

4-گونه به کدام یک از شکل های زبا ن گفته می شود؟...........................................................................(5/)

5-منظور از علمی بودن زبان چیست؟...............................................................................................(1نمره)

6-رابطه معنایی میان کلمات زیر را بنویسید.......................................................................................(5/)
الف)ورزش و فوتبال                ب)مثل ومانند  
7-زبان شناسان در سطح« دستور زبان »    به بررسی چه مواردی می پردازند؟.......................................(5/)     ........................................................................................................................................................
ب)املا و بیاموزیم (3نمره)
1-در عبارت زیر« حشو »در کدام قسمت دیده می شود؟........................................................................(5/)
«اوبا اصرارتمام بر علیه من سخن گفت .»


2-در کدام گروه کلمات «حرف میانجی »دیده می شود؟.........................................................................(5/)
شادی ها ،کندوی عسل ،همای سعادت ،ماهی سرخ


3-علت نادرستی عبارت روبه روچیست ؟«گاهی آن ها ناچارا از یکدیگردور می شوند.»...............................(5/)


4-دو جمله مقابل را به صورت یک جمله مختصر کنید.«کیف قهوه ای است ، آن را خریدم.».........................((5/)



5-درگروه  کلمات زیرکدام کلمات  نادرست نوشته شده است،درست آنها را بنویسید:..............................(1نمره)

هور و ماه-عزم و بزرگی شکم-حوضه ی معنایی-مدح وحجو
           

                                                   
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: 1:15 :: توسط : زرین

 نام:                                                                 باسمه تعالی                   نوبت امتحانی:خرداد91
 نام خانوادگی:                                        سازمان آموزش وپرورش فارس             پایه اول/شعبه:       
نام پدر:                                            کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی     تاریخ امتحان:       
 شماره دانش آموزی:                               اداره آموزش وپرورش جهرم                ساعت شروع:         مدت امتحان :70دقیقه
نام درس:زبان فارسی 1
نام ونام خانوادگی دبیر:                    نمره به عدد :                      نمره به حروف:                      نام آموزشگاه  
الف)زبان شناسی (4نمره)      


 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 5 خرداد 1391برچسب:, :: 10:14 :: توسط : زرین

 

با سمه تعالی

نام و نام خانوادگی :                    دبیرستان :معارف جهرم               دبیر:سمیع پور

در جملات زیر متمم های اسم را پیدا کنید و نام آن ها را بنویسید :

۱-به ملاقات اغیار علاقه ای نشان نمی داد.

۲-او به گردش در طبیعت علاقه ای نشان نمی داد.

۳-ما با دقت به طبیعت می نگریم.

۴-علی از حسن داناتر است.

۵-برادرم در این کار مهارت دارد.

۶-من بر ریاضی تسلط دارم.

۷-ما از تجربه های شما استفاده کردیم.

۸-لشکرکشی های محمود به هندوستان را غزوات نمیده اند.

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 بهمن 1392برچسب:, :: 7:2 :: توسط : زرین

                                                   " به نام آن که هستی نام ازو یافت"
نام ونام خانوادگی :            زبان فارسی 1و2 (درس قید)  مدرسه نمونه دولتی شکیبا   

1-در عبارت زیر قیدها را بیابید ونوع آن ها را بنویسید.(ش87صبح)
"اخیرا نگرانی راجع به درست گفتن ودرست نوشتن در تمام کشورهای جهان افزایش یافته است.

 2-گروه ها ی قیدی را پیدا کنید و نوع هر کدام را (مختص ومتمم قیدی و...)تعیین کنید(خ84صبح) :
«پدر بزرگ هر سال فصل زمستان را در خانه می گذرانید .»
                                             
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:12 :: توسط : زرین

                                                           " به نام خدا"
"آسمان رکوعی کرد و خداوند این همه ستاره به او بخشید ،پس رکوعی باید تا آسمان دلمان ستاره باران شود"
نام ونام خانوادگی :           زبان فارسی 1و2       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا   دبیر:سمیع پور
برای جملات زیر نمودار رسم کنید:
1-شهریار به زبان مادری خود اشعار نغزی سروده است .
2--باز باران با ترانه می خورد بر بام خانه
3-الهی !بیامرز مرا به خوبی خود.



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 14 دی 1392برچسب:, :: 8:8 :: توسط : زرین

زبان فارسی 1و 2                 درس ضمیر         دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم     نام دبیر :سمیع پور
1-واژه"کدام" را یک باربه عنوان ضمیر پرسشی ویک بار به عنوان صفت پرسشی در دو جمله جداگانه  به کار ببرید.(خ88)

2-درجمله مقابل ضمیر پیوسته رابه ضمیر مشترک تبدیل کنید.(خ88)    «با دوستانتان مهربان باشید.»

3-در این جمله ضمیر پیوسته را به ضمیر مشترک  تبدیل کنید .(خ88)«پند معلمتان را گوش کنید » (خ88)

4-در جمله زیر ضمیرها و مرجع هر ضمیر را نشان دهید.«علی سیاوش را در خیابان دید,سلامش کرد وکتاب خود را از او گرفت »
5-در جمله مقابل ضمیر ومرجع آن رامشخص کنید .«گالیله قدم به قدم سرنوشت خویش را می ساخت .»

6-درجمله زیر چند ضمیر هست ؟نوع آن ها را بنویسید .«استاد یک جلد کتابشان را به من هدیه کردند .»

                                                                



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:46 :: توسط : زرین

                                                       »الهی وای بر من اگر دانستنم رهزنم گردد وکتابم حجابم»  
زبان فارسی 2   (درس دهم: فعل مجهول) 

   دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم     نام و نام خانوادگی:          نام دبیر: سمیع پور

1-زمان کدام فعل »  ماضی التزامی مجهول» است ؟
الف)خریده بشوند             ب)خریده باشند            پ)خریده شده باشند                    ت)خریده می شوند

2-صورت مجهول فعل » می آورند » در کدام گزینه آمده است ؟
الف)آورده می شدند              ب)آورده بشوند         پ)آورده می شوند        ت)آورده شدند        

3-مجهول فعل جمله » دبیر ورزش ،آن ها را به تماشای مسابقه خواهد آورد» کدام است ؟
الف)آورده خواهد شد         »                                           
 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 23:36 :: توسط : زرین

نام ونام خانوادگی :                       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا  ی جهرم

 

 

1-قدم اول در تحقیق وپژوهش چیست؟

2-نقل مطالب از کتاب های مرجع به سه شیوه انجام می پذیرد،آن سه شیوه را بیان کنید .

3-در فرهنگ معین تلفظ درست کلمه ومعانی مختلف آن چگونه نشان داده شده است ؟

4-کهن ترین فرهنگ لغت فارسی چه نام دارد؟

5-هریک ازموارد ستون سمت راست را به مورد مناسبش در ستون سمت چپ وصل کنید:

الف)آن                             1-ضمیر پرسشی

ب)چند                            2-ضمیر شخصی

پ)خود                           3-ضمیرمشترک 

ت)کدام                          4-ضمیر اشاره

ث)همین

ج)من

6-در عبارت "در یک چشم به هم زدن گیله مرد تصمیم گرفت .دست در جیبش برد ...اما حالا موقع تیراندازی نبودبرای آن که در این صورت مامور برای حفظ جان خودش هم شده،مجبور بود تیراندازی کندواز عهده ی هردوی آن ها نمی توانست بر آید."    ضمیرهای شخصی را بیابید ونوع آن ها را مشخص کنید.

 

7-ضمیر اشاره کدام یک از وابسته های زیر را می تواند بپذیرد؟

الف)نشانه ی جمع       ب)صفت نسبی      پ)نشانه ی نکره     ت)مضاف الیه 

8-چهار مورد از ویژگی های مقاله را بنویسید.

9-قسمت های تشکیل دهنده ی مقاله را به ترتیب نام ببرید .

10-مراحل تهیه ی مقاله را به ترتیب بنویسید.                           

11-پس از روشن شدن عنوان های اصلی مقاله ،کار ...  را آغاز می کنیم.

12-پس از پاک نویس وبازبینی نهایی... و... را ضمیمه می کنیم.

                                                                      " موفق وسرفراز باشید "



به نام خدا

 

آزمون زبان فارسی۱  و2                  نام ونام خانوادگی:       دبیرستان نمونه دولتی شکیبا ی جهرم

درس ضمیر

۱-درجمله های زیر ضمیر مشترک رابه ضمیر شخصی وضمیر پیوسته رابه ضمیرمشترک تبدیل کنید.

الف)حرف آخرتان را بگویید .                        ب)نباید زود از دوستان خود برنجید .

۲-درنوشته ی مقابل ضمیر ومرجع آن را مشخص کنید(ش۸۷) : "اگر این کتاب ها را دوست داریدپس چرا آن ها نمی خوانید ."

۳-در عبارت مقابل ضمیر ها را بیابید ونوع هر یک  رابنویسید(خ۸۴ ) :"این هم عیال آن مرحوم ،به سخنانش عمل کنید  ."

۴-درمتن زیر،نوع ضمیرها ومرجع آن ها را مشخص کنید :

"ایرانی ها سوالات خود را در رقعه ها می نوشتند، چون رقعه ها به شیخ می رسید ،او همه را در دست جمع می کرد در پایان یکایک آن ها رابر گشوده جواب های مناسب می داد."

 

۵-در جمله ی زیر یک ضمیر شخصی ویک ضمیر مشترک بیابید ونوع آن ها را بنویسید .(خ۹۰عصر):

"من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود."

۶-در عبارت زیرضمیر ونوع هریک را مشخص کنید :(اردیبهشت ۸۴ مدارس سما "مدیر آنرا مردم به نام نسبم شمال می شناختند وهمه او رابه خاطر خود دوست داشتند."

 ۷-در جمله ی "سعدی در حکایات بی نظیر گلستان،دنیای پر باری را به خوانندگان خود نشان می دهد ." (خ۸۷عصر)

الف)ضمیر را بیابید .              ب)نوع ضمیر را مشخص کنید .             ج)کدام کلمه مرجع ضمیر است ؟    

 ۸-در جمله ی زیر صفت پرسشی را تبدیل به ضمیر پرسشی کنید (خ۸۷عصر):

"خواندن کدام کتاب بیش از همه برتو تاثیر گذاشت ؟"

۹-درجمله ی "مثنوی اثر معروف مولوی است که مولوی در آن،حکایات پند آموز بسیاری دارد."(خ۸۷صبح):

الف)ضمیر رابیابید .           ب)نوع ضمیر را مشخص کنید .          ج)کدام کلمه مرجع ضمیر است ؟

"دست حق یارتان"

 



به نام خدا
آزمون ادبیات 1  (دروس 14تا18)         نام و نام خانوادگی :                     مدرسه غیر انتفاعی برگزیدگان جهرم
 الف)  ابیات وعبارات زیر را به نثر روان معنی کنید:
1-اگر مردم را با گوهر اصل گوهر هنر نباشد ،صحبت هیچ کس را به کار نیاید.( 5/نمره)

2-اما پنج نهانی چون اندیشه ویاد گرفتن ونگاه داشتن و تخیل کردن و تمیز وگفتار و پنج ظاهر چون سمع وبصر و شم و لمس و ذوق  و از این جمله آن چه دیگر جانوران را هست ،نه براین جمله است که آدمی راست.(1نمره)


3-چنان نباشیم که خود را فقط تن بینگاریم . (5/نمره)

4-معلم سگ را روان گرته می ریخت ،خرگوش را چابک می بست  اما در بی رنگ اسب حرفی به کارش بود. (75/)

5- اسب از پهلو اسبی خود را به کمال نشان می داد.(5/)
 
6-خلف صدق نیاکان هنرور خود بود. (5/)

7-از آن برد گنج مرا دزد گیتی                                     که در خواب بودم گه پاسبانی (75/)

ب)به سوالات پاسخ دهید :
8-در بیت "هر آن سرگرانی که من کردم اول      جهان کرد از آن بیش تر سرگرانی ""سرگرانی " کنایه از چیست؟ (5/)

9-در مصراع "بگفت اندراین نامه حرفی است مبهم "منظور از "نامه " چیست؟ (5/)

10-در بیت "جوانی نکو دار کاین مرغ زیبا                  نماند در این خانه استخوانی "منظور از "مرغ زیبا "و "خانه استخوانی "چیست؟ (5/)

11-شهرت" کریستین آندرسن" به چیست ؟قبل از او چه کسی داستان خیاطان حقه باز را در کتاب خود آورده است؟(5/)

12-منظور از "لباس انسان پرچم کشور وجود اوست "چیست ؟ (5/)

13-"لباس پوست دوم انسان نیست خانه اول اوست " یعنی چه؟ (5/)

14-چهار کتاب را از "عبدالحسین زرین کوب"  نام ببرید.(1)

15-موسیقی چگونه در مسجد جلوه گری کرده است؟ (5/)

ج)لغات زیر را معنی کنید : (1)
16-آخره (                    )17-غا رب(                    )18-وقب (                        )19-تمجید(                      ) 

                                                                                                      " موفق وسرفراز باشید"
            

 


صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم